Afgelopen week waren mijn collega’s en ik nog aan het wachten op één of twee deelnemers voor een online meeting. Ondertussen waren we aan het spelen met een achtergrond in Teams. Sommigen hadden al een eigen foto geüpload en anderen hadden er eentje gekozen uit de achtergronden die Teams aanbiedt. Daarbij kwam ik op het idee om mijn huisstijl als achtergrond te gebruiken. Mijn logo en huisstijl hebben namelijk een rijk design. Dit wil zeggen dat de huisstijl is opgebouwd uit veel onderdelen en daardoor goed toegepast kan worden op een breed scala aan communicatiemiddelen. En het mooie is, dat het niet ten koste gaat van mijn herkenbaarheid. Sterker nog, het versterkt de herkenbaarheid van Voicus. Een rijk design nodigt ook uit tot creativiteit en zo kreeg ik het idee om mijn logo te kantelen, zodat het op een kerstboom lijkt. Een krabbel met “Merry Xmas” erbij en klaar dacht ik. Niks was minder waar. Voor mij zag het er leesbaar uit, maar anderen zagen de tekst in spiegelbeeld. Ook bleek dat ik half voor het logo zat, waardoor een deel van de kerstwens niet zichtbaar was. En tot overmaat van ramp, stond de tekst er enigszins scheef onder. Leuk idee dus, maar een matige uitwerking en niet de professionele uitstraling die ik zoek.
Dus ik heb mijn idee voorgelegd aan Patricia, Creatief directeur van T2 Design en Communicatie, en gevraagd of zij er iets professioneels van konden maken. Niet heel veel later kreeg ik drie verschillende achtergronden voor online meetings toegestuurd, en een versie die ik kon gebruiken als Avatar. Eelko, designer en Art director van T2, heeft daarbij voor de Avatar meer gebruik gemaakt van groene tinten waardoor het kerstboomeffect beter naar voren kwam. En zo kwam het van wat creatief geknutsel tot een professionele uitvoering en bruikbare bestanden voor Voicus.
Ik realiseerde mij dat dit ontwerpproces goed te vergelijken is met kwaliteitsmanagement. Het is in ieder geval net zo rijk en breed toepasbaar als mijn huisstijl. Er is een palet aan managementmodellen en methodieken die je uitgebreid of minder uitgebreid kunnen helpen om iets wat je anders of beter wil ook echt anders of beter te gaan doen. Dat idee wat je hebt over hoe het beter kan. Of hoe je kan uitbreiden zonder dat het ten koste gaat van wat je hebt opgebouwd. Gewoon een idee dat in je opkomt er waar je graag wat mee zou willen in je bedrijf. Misschien weet je wel een beetje hoe je dat zou willen doen en ook wat er uit moet komen. Maar toch mis je nog iets waar je niet precies je vinger op kan leggen. In zo’n geval wil je dus met een professional aan het werk die daar met jou vorm aan geeft. Iemand die dát deel van de uitvoering uitwerkt waar je nog net niet bij kunt. En dat moet, vind ik, zodanig gebeuren dat het doel van jouw idee behaald wordt.
Voortaan zal ik mijn creatieve waarvan ik wil dat zij Voicus representeren bespreken met T2 Design en Communicatie. Zo zorg ik ervoor dat ik met de ideeën die bij me opkomen het maximale eruit haal zonder dat ik mijn huisstijl en herkenbaarheid geweld aan doe.
Op dezelfde manier kun je bij mij terecht als je een idee of wens hebt voor jouw bedrijf. Misschien krijg je tijdens de feestdagen nieuwe inzichten en ideeën. Is het zelfs zo dat het jouw goede voornemen wordt om met de ideeën in 2021 echt wat te gaan doen? Dan kan je dat samen met mij onderzoeken of uitwerken. Ik ga er graag met je over in gesprek.
Ik wens je hele fijne feestdagen en een gezond 2021.
